Heltidskultur

Heltidskultur handler om å skape en bærekraftig sektor, med nok kompetanse for å sikre innbyggerne kvalitet på tjenestene. Det handler om å ta brukernes/pasientenes/barnas/elevenes perspektiv, og se på forhold som øker kvaliteten i tjenestetilbudet. Heltidskultur er en av forutsetningene for å sikre både kvaliteten og bærekraften i tjenestetilbudet i årene som kommer.

Vi har de siste årene jobbet med mer enn 60 enkeltkommuner og nettverk av kommuner med temaet heltidskultur gjennom oppdrag lokalt, regionalt og nasjonalt.

Gode relasjoner, kontinuitet, riktig kompetanse og sammenhengende tjenester er forutsetninger for å få best mulig kvalitet. Endringsprosessen stiller store krav til både politikere, ledere, tillitsvalgte og verneombud på strategisk og operativt nivå. Disse må innta en rolle som kulturelle arkitekter og som pådrivere og initiativtakere til arbeidet med å realisere heltidskultur.

 Vi bygger vår bistand på forskning, nasjonale føringer, lokale styringsdokumenter samt egen erfaring fra tilsvarende prosesser i andre kommuner. Vi legger vekt på kunnskap om hva som gir effekter og riktig bruk av kompetanse og bemanning innen tjenestene: 4 K, som løfter de fire dimensjonene: KVALITET, KAPASITET, KOMPETANSE OG KONTINUITET

Det å realisere heltidskultur er et langsiktig arbeid. Vi bistår dere med skreddersydde prosesser og har som mål å gi bistand som styrker kommunene i arbeidet med å fremme heltidskultur.

Vi vil bidra til å bringe din kommune til et «breaking point», som dreier seg om å oppnå en god forståelse for eget utfordringsbilde og å se hvilken innvirkning dagens praksis har på muligheten for å realisere målene. Dette gir et moment og er en forutsetning for økt endringsvillighet og handlekraft i organisasjonen.