KSK-bannerbilde-møte_lyst.jpg

Prosjekter  og inspirasjon

Hvert år jobber vi med rundt 200 kommuner. Her kan du lese mer om konkrete oppdrag vi har levert og artikler som kan inspirere til utvikling i din kommune.

 Referanser

Klepp kommune - Barnets beste og Barn og unges medvirkning

Tidsrom: 2023

Barnets beste er en rettighet – en regel, det skal alltid vurderes og i saker som angår barn skal barna høres, og barnets stemme skal tillegges vekt. Klepp kommune har et stort fokus på at alle barn og unge i kommunen skal få tjenester som er koordinerte, hvor tidlig innsats og forpliktende samhandling er sentrale element. Oppvekstreformen gir retning for dette arbeidet. Klepp kommune gjennomførte en samling for lederne i oppvekst med kompetanse heving og trening på Barnets beste vurderinger. Hensikten er å øke den samlende kompetansen i kommunen, trene på vurderingsarbeid og forsterke den forpliktende samhandlingen.

«Veldig viktig i det tverrfaglige arbeidet. Barnet vet best! Samlingen får dette frem og minner oss på hvor viktig dette er»(deltager).

«Samlingen var nyttig for det videre arbeidet i kommunen» sier Vigdis Vatne, Skulesjef Klepp kommune».

KS Konsulent as har høy kompetanse på disse områdene og skreddersyr en tilnærming din kommune har bruk for, ta gjerne kontakt konsulent@ks.no


Asker kommune - Psykologisk trygghet - en forutsetning for å lykkes i en fragmentert tid

Tidsrom: 2023

«Bra å være bevisst på, spesielt for ledere, for å gi trygge ansatte som tørr å si fra. Bra undervisningsopplegg. Inspirerende foreleser😊»

«Veldig bra forelesning. Flott med refleksjon underveis. Fått masse inspirasjon til kvalitetsarbeid videre framover.»

«Kort og konsist. Innholdet gav mening. Godt å knytte til 10-FAKTOR. Skapte engasjement ved bruk av menti. Bra!»

Asker kommune arrangerte Kvalitetsdag for direktør, virksomhetsledere, avdelingsledere og fagutviklingssykepleiere i desember 2023. KS Konsulent var innleid for å ha et motivasjonsforedrag med vekt på psykologisk trygghet, som skulle henge sammen med de øvrige satsningsområdene i kommunen, deriblant 10-FAKTOR og modell for kvalitetsforbedring.


Bodø kommune - 10-FAKTOR som organisasjonsutviklingsverktøy

Tidsrom: 2022-2023

«En innholdsrik dag som bidro til å se potensialet i 10-faktor som utviklingsverktøy og finne koblingen til det vi allerede gjør», Bodø kommune

Bodø kommune har brukt 10-FAKTOR over flere år. Siste gjennomføring av medarbeiderundersøkelsen i Bodø var vår 2022. Januar 2023 gjennomførte KS-Konsulent, ved fagansvarlig Ingelin Burkeland, en felles samling for alle ledere, hovedverneombud og hovedtillitsvalgte med særlig vekt på hvordan sikre fortsatt god implementering og bruke 10-FAKTOR som organisasjonsutviklingsverktøy. Sammenheng mellom 10-FAKTOR og Bodø kommunes visjon og verdier, forslag til prosesser, metoder og verktøy og konkrete eksempler ispedd litt humor slo greit an.


Bømlo kommune - 10-FAKTOR

Tidsrom: 2022

KSK har bistått Bømlo kommune med gjennomføring av kartlegging og analyse ved bruk av 10-FAKTOR som utviklingsverktøy. Bømlo kommune har benyttet 10 faktor tidligere. Denne gangen var det viktig å gi opplæring til nye ledere, repetere verktøy for en god analyse og oppfølging, og fokusere på 10 faktor som utviklingsverktøy.Det er gjennomført tre ledersamlinger. På første samling var tema Innføring i 10-FAKTOR for nye ledere. På samling 2 var tema Hvordan følge opp 10-FAKTOR. Og på tredje samling var tema 10 faktor som utviklingsverktøy. Hvilke andre utviklingsprosjekter pågår i kommunen der faktorene i 10 faktor spiller inn?


Kongsberg kommune - strategi for å sikre en bærekraftig økonomi

Tidsrom: 2022

Kongsberg kommune har en anstrengt kommuneøkonomi og ønsker å etablere en strategi for å sikre en bærekraftig økonomi i møte med demografiutfordringen med en høyere andel eldre og lavere andel yngre innbyggere. I forbindelse med budsjett- og økonomiplanprosessen for 2023 – 2026 etableres et kunnskapsgrunnlag om den økonomiske situasjonen og utfordringsbildet til kommunen. Felles forståelse og forankring av kunnskapen i den administrative og politiske ledelsen er viktig for videre prioriteringer og for å identifisere konkrete tiltak som kan bidra til å styrke den økonomiske bærekraften.
KSK har bidratt med å utarbeide perspektivanalyse, fremskrevet befolkningsutvikling samt framtidig inntekts- og utgiftsgrunnlag. I tillegg har vi sammen med kommunen hatt et dypdykk i Kostra-tall, innenfor tjenesteområdene pleie og omsorg og oppvekst. .


Gloppen kommune - Lederutvikling for omfattende omstilling inn i ny tid

Tidsrom: 2021-2022

Gloppen kommune satser på et lederutviklingsprogram med mål om å utvikle felles lederskap for å ruste seg til gjennomføring av omfattende omstilling inn i en ny tid. Vi jobber med utarbeidelse av felles lederplattform, helhetlig modell for ledelse og endringskompetanse. Dette gjør vi i en kombinasjon av fellessamlinger og nettverk, og vi er imponert over at kommunen har klart å holde trykket oppe på dette utviklingsarbeidet i krevende tider hvor blant annet pandemi har gitt enorme meroppgaver og fokusforflytting.
Programmet går over to år, og allerede etter et år hører vi av refleksjonene i nettverksgruppene at mange ledere har tatt viktige steg i utvikling av sitt lederskap.


Ås kommune - Prosjekt heltidskultur

Tidsrom: 2021-2022

Ås kommune har vedtatt å satse på heltidskultur. KSK bistår kommunalområdet helse og mestring i prosessen. KSK skal bistå den lokale prosjektgruppen i utarbeidelse av overordnede mål for heltidskultur i kommunen. Oppdraget strekker seg fra workshops og møter med strategisk ledelse til oppfølging av pilotavdelinger som skal høste erfaring før tiltak rulles ut i hele sektoren. Et av målene med prosjektet er å utarbeide et kartleggingsverktøy som kommunen skal benytte seg av årlig, for å følge utviklingen av indikatorer som påvirker kvalitet, effektivitet og kontinuitet i tjenestene i helse og mestring. Ås kommune har hatt fokus på å etablere en felles forståelse for hvorfor heltidskultur tjener både brukere, pasienter, ansatte og arbeidsgiver. Kommunens handlingsprogram omtaler viktigheten av å synliggjøre Ås kommune som en attraktiv arbeidsgiver og god tjenesteyter, og vil benytte heltidskultur-prosjektet som et tiltak inn mot dette.


Berlevåg kommune - Utvikling av toppledergruppen

Tidsrom: 2021

Berlevåg kommune står foran mange muligheter og utfordringer – bygging av nitrogenanlegg, vindkraftutbygging, mulig befolkningsvekst og næringsutvikling, kombinert med knappe økonomiske rammer.

Alt dette stiller store krav til ledelsen. Toppledergruppen hadde et ønske om å bli mer samstemt, jobbe mer effektivt og bli en mer strategisk ledergruppe. KS Konsulent har bidratt med innsikt, har utfordret ledergruppen og fasilitert samlinger. Arbeidet har medført at ledergruppen står sterkere sammen og samhandler enda bedre med omgivelsene.

Dette sier rådmann Jørgen Holten Jørgensen om samarbeidet med KSK:

Tusen takk for strålende innsats! Jeg synes vi har fått veldig god nytte av seminarene vi har hatt med dere. Dere er en sann glede å høre på, og dessuten er dere veldig flinke til å utfylle hverandre.


Kvinesdal kommune - Ledergruppeutvikling for Kommunedirektørens strategiske ledergruppe

Tidsrom: 2021-2022

KSK bistår Kvinesdal kommune med lederutvikling i kommunedirektørens strategiske ledergruppe. Målet med lederutviklingen er å bidra til at kommunen utvikler en kultur som i enda større grad evner å tenke nytt, eksperimentere og teste ut nye løsninger. Det er også et uttalt mål at lederutviklingen skal føre til mer helhetstenking og mindre siloer. Vi knytter lederutviklingen opp mot andre prosesser, som 10-Faktor, nytt verdigrunnlag og arbeid med mangfold og likestilling.

Dette sier deltagerne om programmet:

  • Trygt å være i «rommet»
  • Tydelig og klart fra fasilitator. Det er bra!
  • Veldig interessant teori
  • Synes fasilitator var modig
  • Vi som gruppe blir bedre og bedre
  • Gøy å lære nye «teknikker»
  • Lærer mye om hverandre – det er fint

Vesterålkommunene (Øksnes, Andøy, Sortland, Hadsel, Bø og Lødingen)– samarbeid om digitalisering

Tidsrom: 2021

KSK har bistått Vesterålkommunene med prosjektledelse av et forprosjekt for å vurdere samarbeid om digitalisering. Vesterålkommunene vil få fart på digitaliseringen og har som mål at innbyggerne og næringsliv skal ha de beste mulighetene til å ha dialog og løse sine behov for kommunale tjenester digitalt. KSK har i sin tilnærming til oppdraget jobbet tett sammen med og ledet kommunenes felles arbeidsgruppe, bidratt til kobling mot DigiNordland og utarbeidet beslutningsgrunnlag for styringsgruppen. Alle kommunen ville etter forprosjektet være med videre i hovedprosjektet og samarbeidet «DigiVesterålen» er nå etablert.

«KSK har bidratt med kunnskapsgrunnlag og prosesser slik at vi ble konkretet, utviklet felles forståelse og fikk hadde god fremdrift»


Oppvekstnettverket på Nordmøre: Sammen skaper vi fremtiden!

Tidsrom : 2016-2021

KSK har sammen med stiftelsen IMTEC, NTNU og DMMH bistått 8 kommuner på Nordmøre med leder- og organisasjonsutvikling siden 2016 og frem til 2021. Oppvekstnettverket har jobbet med å videreutvikle kompetanse og kapasitet på tvers av roller og nivå i og mellom kommunen gjennom leder- og organisasjonsutvikling. De har spesielt lagt vekt på samskaping, og har oppnådd stor oppmerksomhet for sitt arbeide både nasjonalt og internasjonalt. Les mer om arbeidet her: https://www.nettverk-nordmore.no/


Tysnes kommune Oppvekstreformen

Tidsrom: januar - november 2022

Tysnes kommune har startet implementeringen av oppvekstreformen med bistand fra KSK. Overordnet intensjon er å bli enda bedre på Rett hjelp til rett tid! Det vil si tidlig innsats og god tverrfaglig samhandling mellom godt koordinerte tjenester som leverer et best mulig tilbud til det enkelte barn og den enkelte familie. Målgruppen for bistanden er alle lederne i oppvekst, i tillegg til kulturkonsulent og leder for helse og omsorg. Noen sitat fra evaluering av første samling:

*"Gler meg til å vere innovativ og prøv ut nye former for samhandling."

"Dette kurset vi er på no er ei ny frisk og eit kjempeløft."

"Økt forståelse for viktigheten av å samhandle på tvers til det bester for barn og familier."

"Alltid vere klar på kva som er fokus. Ikke meg, ikkje kommunen, men barnet/familien."*


Kautokeino kommune - Mii čavget suittehiid – vi tar grep

Tidsrom: 2021-2024

Kautokeino kommune har i dag god kontroll på kommuneøkonomien, men står fremfor en kraftig økning i gjeldsgraden og store endringer i befolkningssammensetningen. Begge disse faktorene vil utfordre kommuneøkonomien i Kautokeino betydelig i årene som kommer.

KSK bistår kommunen i et treårig prosjekt med å utvikle langsiktige drifts- og investeringsplaner, nødvendig økonomisk omstilling og tilpasning til inntektsnivået, samt utvikling av tjenestekvaliteten og organisasjonskvaliteten. Målsettingen er at Kautokeino kommune skal ligge i forkant av de tunge økonomiske omstillingene som kommunen må igjennom de neste 5-10 åren uten at det skal gå ut over tjenestekvaliteten.


Gjøvik kommune - Ressurs og effektivitetsanalyse med bakgrunn i KOSTRA-rapportering

Tidsrom: 1. halvår 2021

Gjøvik kommune opplever, som mange andre kommuner, store endringer i befolkningssammensetningen, økte krav og forventinger fra brukere og innbyggere, begrenset økonomisk handlingsrom, og dermed et stort behov for å omstille driften for å sikre bærekraftige og effektive tjenester. På bakgrunn av dette har KSK foretatt en grundig gjennomgang av alle tjenesteområder baserte på KOSTRA-tall hvor hovedmålsetningen har vært å identifisere mulig «handlingsrom» innenfor alle tjenesteområder. Prosjektet hadde 3 delmål:

  • Kvalitetssikring av innrapporterte KOSTRA-tall og opplæring av kommunale ledere
  • Sikre politisk involvering og forankring
  • Beskrive mulig handlingsrom for tjenesteproduksjonen i fht. organisering av tjenester samt omfang/volum og kvalitet/standarder.

Prosjektet ble gjennomført i nært samarbeid med oppdragsgiver, og vekslet mellom digitale og fysiske møter. Forslag til utredningsområder og tiltak ble utarbeidet «nedenifra og opp», dvs. at representanter fra tjenestene drøftet hva innsikten fra KOSTRA-gjennomgangen viste og utarbeidet konkrete forslag til tiltak og videre utredningstemaer. Prosjektet ble avsluttet med et arbeidsseminar med politikere (utvidet formannskap) + tillitsvalgte som jobbet frem prioriterte områder og tiltak for omstilling og effektivisering.


Nordre_Land_komm.svg.png

Nordre Land - Gjennomgang av helse- og omsorgstjenesten

Tidsrom/år: 2021

KSK har bistått Nordre Land kommune med gjennomgang av helse- og omsorgstjenesten hvor formålet har vært å bidra til at kommune får et tilfredsstillende kunnskapsgrunnlag for å kunne gjøre kloke beslutninger for framtida. KSK har i sin tilnærming til oppdraget jobbet tett sammen med og vært prosessleder for kommunens arbeidsgruppe. Hensikten med prosessen har vært å skape en felles forståelse av utfordringsbildet og sammen finne anbefalinger for videre arbeid. Tjenesteinngangen til helse- og omsorgstjenesten har vært utgangspunktet for gjennomgangen og i løpet av prosessen har vi blitt enda mer bevisst på viktigheten av å jobbe sammen for å kunne møte utfordringene framover.

"Vi har fått hjelp til å skape felles forståelse for både styrker og utviklingsområder som vi skal jobbe videre med i fellesskap."


Osterøy kommune - implementering av ny rammeplan SFO

Tidsrom/år: 2021

Osterøy kommune er i gong med implementering av rammeplan for SFO! Rammeplanen for SFO vart publisert 9. juni 2021. Målet med rammeplanen er å bidra til eit likeverdig tilbod av god kvalitet i heile landet. Osterøy kommune er framoverlent og ynskja å kome i gong med implementeringsarbeidet på tampen av inneverande skuleår. 21.juni var alle dei 4 SFO’ane i kommunen samla for å starte felles forståing av innhald og forventningar knytt til rammeplanen, slik at dei er endå betre rusta til å levere best mogeleg kvalitet til kvart barn på SFO i Osterøy kommune frå oppstart i august. Bistanden frå KS-Konsulent strekkjer seg over 4 samlingar så langt og inneber mellom anna felles forståing av innhald, forventningar, rolleforståing og oversettingskompetanse. Udir sine sider oppleves særs gode og nyttige i implementeringsarbeidet!


1200px-Voss_herad.svg.png

Voss herad - 10-FAKTOR som utviklingsverktøy

Tidsrom/år: 2021 januar- april

KSK har bistått Voss herad med å ta i bruk 10-FAKTOR som utviklingsverktøy. Det er gjennomført to ledersamlinger der også alle verneombud og hovedtillitsvalgte deltok. Hovedtema for de to samlingene var Innføring i 10-FAKTOR og Hvordan følge opp 10-FAKTOR. KSK har også bidratt til opplæring av et internt prosesslederteam som kan brukes til veiledning og prosess støtte for ledere og arbeidsmiljøgruppene ute på arbeidsplassene. Det ble gjennomført en egen oppfølgingssamling med toppledelsen – hvordan analyserer vi resultatet på kommunenivå og hva blir toppledelsens rolle i oppfølging av 10-FAKTOR?


Kvinnherad_komm.svg.png

Kvinnherad kommune – Godt samspill

Tidsrom/år: 2021 januar- september

Kvinnherad kommune har gjennomført en seminarrekke med tema Godt samspill mellom ledere, tillitsvalgte og verneombud med utgangspunkt i Hovedavtalen, arbeidsmiljølov og HMS-forskriften med bistand fra KSK. Det ble gjennomført tre halvdags seminar i alt, et for samarbeidet på kommunenivå og to for ledere, tillitsvalgte og verneombud på hver arbeidsplass. Videre er det gjennomført fire ledersamlinger for alle ledere med vekt på endringsledelses og omstilling, styring og struktur, relasjonsledelse og kulturbygging.


s_lyngdal_kommune_vapenskjold_7482_cp.png

Lyngdal kommune - Bistand til implementering av 10-FAKTOR

Tidsrom/år: 2021

Lyngdal kommune ble slått sammen i 2020 og gjennomfører 10-FAKTOR i den nye kommunen. KSK bidrar med å fasilitere 3 samlinger, innførings-, analyse- og oppfølgingssamling, for alle ledere med personalansvar, ca. 60 ledere totalt. Samlingene vektlegger både innsikt i hva 10-FAKTOR er, hvordan det kan brukes samt å styrke lederne i implementeringsarbeidet i organisasjonen.

"..fikk peilet oss inn på hva vi bør ha fokus på i videre arbeid med de ansatte"


Ørsta_Ulstein.png

Ørsta og Ulstein kommuner - Heltidskultur, en forutsetning for at barn, unge og deres familier skal oppleve kvaliteten våre nasjonale styringsdokument og våre lokale planer beskriver?

Tidsrom/år: 2019-2021

KS-K har, sammen med KS-Møre og Romsdal utviklet et kunnskapsgrunnlag og en motivasjon for heltidskultur i oppvekstsektoren. Intensjonen er å skape forståelse, innsikt, motivasjon og forpliktelser for å utvikle en fremtidsrettet og bærekraftig ressursforvaltning. Arbeidet skal fremme kontinuitet og kontinuitetsbærere som en dimensjon for kvalitet som oppleves av barn, unge og deres familier.


Sarpsborg_komm.svg.png

Sarpsborg kommune - Hvordan skal ledere sammen med sine medarbeidere sikre at NAV sin visjon: «Vi gir mennesker muligheter», går fra god plan til god forebyggende opplevd praksis?

Tidsrom/år: 2018-2022

NAV-Sarpsborg har fått bistand fra KS-K for å utvikle en ny organisasjonsmodell som fremmer et framtidsrettet NAV med fokus på en forebyggende tilnærming inn mot sine innbyggere, blant annet 0-24 satsing, utenforskap og inkludering. KS-K har jobbet tett på NAV-leder, avdelingsledere og teamledere, og hatt møteplasser underveis med tillitsvalgte og verneombud for å bygge struktur, kultur og ledelse som sikrer, vurderer og utvikler ønsket kvalitet i NAV Sarpsborg.


Stange_komm.svg.png

Stange kommune - Hvordan finne handlingsrommet og bruke KOSTRA som et beslutningsgrunnlag i dialogen med folkevalgte?

Tidsrom/år: mars-mai 2020

Prosjektet i Stange kommune startet med detaljerte KOSTRA-gjennomganger av alle tjenester. Analysen inkluderte tjenestenes objektive utgiftsbehov og hvilke andre utgiftsdrivere som påvirker/forklarer ressursbruk innenfor tjenestene. Gjennomgang viste hvordan tjenestene prioriteres, hvor mange får tjenester (dekningsgrader) og indikatorer for «produktivitet». Indikatorene ble drøftet med blikk på hva de viser/ikke viser, hvilke sammenhenger som finnes og hvilke verdi de har i fht. å beskrive profilen på tjenesten. Kildene for KOSTRA er mange og prosjektet hadde derfor også et stort fokus på å kvalitetssikre innrapporterte tall samt gi kompetanseoverføring til deltakerne i riktig KOSTRA føring og bruk av dataene. Stange brukte ny innsikt fra KOSTRA-gjennomgangene til å ha en aktiv dialog med politikerne ved å fortløpende presentere funn og avslutningsvis arrangere et arbeidsseminar hvor de politiske deltakerne jobbet med å finne mulig «handlingsrom».


standard_drammen.png

Drammen kommune - Godt samspill i Hovedutvalgene

Tidsrom/år: 2020

Drammen kommune har styrket lokaldemokratiet ved blant annet å utvikle nærdemokratiordninger og styrke sine hovedutvalgsledere med økt frikjøp. I 2020 gjennomførte kommunen to seminar for hovedutvalgslederne for å styrke deres politiske lederrolle, og et seminar med hvert av hovedutvalgene. Formålet med seminarene i hovedutvalgene var å definere ønsket politisk kultur i møtene, og å avstemme forventninger til det gode samspillet mellom politikk og administrasjon. Forventinger til hovedutvalgsleder og hva hver enkelt representant skulle bidra med var også tema. KS-K fasiliterte og oppsummerte alle seminarene som plattform for hovedutvalgenes videre arbeid.


Osterøy_komm.svg.png

Osterøy kommune - Bærekraftprosjektet

Tidsrom/år: 2019 - 2022

Bærekraftprosjektet startet med innsikt i barn og unge i Osterøy sitt syn på fremtiden, de var bekymret for fremtiden og opplevde at stemmene deres i liten grad ble hørt. Prosjektet er etablert med mål om å legge til rette for at barn og unge selv skal få mulighet til å oppleve seg som viktig aktører i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn, og gjennom samskapende prosesser få både mot og kompetanse til endringsarbeid. Prosjektet er et samfunnsprosjekt, hvor en jobber for endring i alle deler av lokalsamfunnet fra kommunal tjenesteproduksjon til kultur og frivillighet. Et hovedfokus i prosjektet er å trene personalet i barnehager og skoler i innovative og samskapende arbeidsmetoder der barn og unge er i førersetet og hvor rammeplan for barnehage og fagfornyelsen i skolen er naturlige ledesnorer.


kristiansund-kommunevåpen.png

Kristiansund kommune - Oppfølging av barneverntjenesten for Kristiansund, Averøy og Gjemnes kommune

Tidsrom/år: 2020

Kristiansund barneverntjeneste (interkommunal barneverntjeneste for Kristiansund, Averøy og Gjemnes), opplevde som flere barneverntjenester at tilsynssaker viste avvik og lovbrudd. KSK har gjennom 2020 bistått tjenesten med å styrke barnevernleder og hele ledergruppen, fått på plass en tydeligere rolleklarhet i hele tjenesten, og lukke avvik og fristoversittelser. Allerede etter seks måneder ble det dokumentert store positive endringer i hele tjenesten og antall frist brudd nærmet seg null. Sykefraværet ble redusert fra over 20 % til under 5 % pr. 01.09.20


1200px-Nordland_våpen.svg.png

Nordland fylkeskommune - Utredning administrativ sammenslåing av Fauske, Knut Hamsun og Saltdal videregående skoler

Tidsrom/år: des 2020 - febr 2021

KSK utredet på vegne av Nordland fylkeskommune en administrativ sammenslåing av tre videregående skoler med mål om felles ledelse og sammenslåtte tjenester. Utredningen belyser økonomi og kvalitet gjennom vurdering av fordeler og ulemper ved ulike tiltak. Vi vektla en kvalitativ tilnærming og gjennomførte intervjuer med elever, ansatte, ledere og skoleeier som en viktig innsikt for å belyse sammenhengen mellom økonomi (kostnadseffektivitet) og kvalitetsdimensjoner i tjenestene. KS sitt Veikart for tjenesteinnovasjon ble benyttet som metode i arbeidet med gevinstkartlegging. Resultatet er en grundig rapport med anbefalinger til Nordland fylkeskommune for videre organisering.

«Vi er veldig godt fornøyd med KS-Konsulents utredning. Arbeidet ble gjennomført på en måte som ga utredningen legitimitet, og rapporten ga en ærlig beskrivelse av ulike problemstillinger en sammenslåing av skoler gir.»


Frogn_komm.svg.png

Frogn kommune- KOSTRA - Dypdykk i pleie og omsorgstejenesten

Tidsrom/år: august 2020

Endringer i befolkningen medfører også endringer i tjenestebehov innenfor ulike tjenestene. Frogn kommune opplever, som mange andre kommuner, at disse endringene medfører utfordringer i forhold til dagens budsjettrammer og konkret da for pleie og omsorgstjenesten. Frogn kommune ønsket derfor et «dypdykk» i pleie og omsorgstjenesten med formål å skaffe seg bedre innsikt i hvordan ressursene brukes og hva som kan være et mulig handlingsrom. Prosjektet startet med å vise hvilke kommuner Frogn bør sammenlikne seg med, gjennomgang av definisjoner og begreper som er sentrale i tolkningen av KOSTRA-data og en dokumentasjon og opplæring av alle kildene som brukes til innrapportering av KOSTRA-tallene for pleie og omsorgstjenesten. Analysen og gjennomgangen ble lagt opp som en dialogbasert presentasjon med fokus på de viktigste KOSTRA-indikatorene for prioritering, dekningsgrader og produktivitet og med innlagte oppgaver og refleksjoner om hva tallene viser/ikke viser, hvilke sammenhenger vi kan se ut i fra tallene, og hva kan være mulig handlingsrom for tjenesten.


Aukra_komm.svg.png

Aukra kommune - Lederutviklingsprogram sett i sammenheng med 10-FAKTOR

Tidsrom/år: 2020-2021 , samlingsbasert med mellomarbeid

Målet med lederutviklingsprogrammet var at alle lederne skulle bli kjent med forventninger til egen rolle og lederatferd og finne forbedringsområder i tråd med temaene i programmet. Endringene skulle være så tydelige at de merkes i organisasjonen.

Lederutviklingsprogrammet startet med forventninger til lederrollen og kartlegging av egen praksis, hvor er jeg i forhold til forskning på ledelse som virker. Videre brukte en 10-FAKTOR undersøkelsen som utviklingsverktøy og så på hvordan egen ledelse påvirker resultat og arbeidsmiljø. I programmet la en til grunn Dean Fixens modell for utviklingsarbeid og hvordan jobber det gode teamet som gir effekt. Kultur har stor betydning for kvalitet og utvikling og programmet la vekt på hvordan jeg som leder kan påvirke kulturen i ønsket retning. Videre la en vekt på hvordan en kan utvikle samhandling og sambruk av kompetanse basert på felles verdier for treffsikre tiltak. Programmet omfattet også opplæring i tjenestedesign og bevisstgjøring på brukermedvirkning i utvikling av tjenestene.


Solund_komm.svg.png

Solund kommune – ledelse og organisasjonsutvikling

Tidsrom/år: 2019 og 2020

Som grunnlag for bistanden lå et mål om å utvikle ledelse og organisasjon mot en fremtidsrettet og bærekraftig kommune. Dette innebar en oppmerksomhet på både struktur og kultur, samt en tydelige ledelsesforankring. Kommunedirektørens lederteam har hatt oppmerksomhet på utvikling av et effektivt team for å møte framtiden. Videre har en i programmet bygget organisasjonsklarhet og en felles kultur for å fremme kommunen som et samlet lag. Til grunn i arbeidet lå mestringsorientert ledelse i et systemisk perspektiv.


Nittedal_komm.svg.png

Nittedal kommune – barnehagesektoren – utvikling og implementering av kvalitetsplan til operativ praksis.

Tidsrom/år: 2019 og 2020

KS-Konsulent har sammen med barnehagesektoren i Nittedal utviklet en kvalitetsplan for barnehagesektoren. I planen beskrives kvalitetsindikatorer og kjennetegn på god praksis relatert til barnehagen som lærende organisasjon og utvikling av en kunnskapsbasert praksis. Bistanden i etterkant av planarbeidet har vært å omsette plan til god praksis. En viktig del av bistanden har derfor vært hvordan man sikrer, vurderer og utvikler barnehage et systematisk arbeid hvor språkutvikling som oppleves av barnet og foresatte har vært et av flere områder. Forskning om kvalitetsforskjeller i barns språk og begrepsutvikling ble lagt til grunn og en jaktet på kvalitetsøyeblikk som gir tid og rom for utforsking av god språkutvikling. For endelig kvalitetsplan se følgende https://www.nittedal.kommune.no/globalassets/02-dokumenter/barnehage-og-skole/kvalitetsplan-med-bilder.pdf


Lillehammer_komm.svg.png

Lillehammer kommune – barnehagen som lærende organisasjon

Tidsrom/år: 2017-2020

I Lillehammer har KSK bidratt med et ledelse- og organisasjonsutviklingsprogram som fremmer barnehagen som lærende organisasjon. Det har vært gjennomførte lederdager for styrere og pedagogiske ledere samt fagdager alle barnehageansatte som grunnlag for kvalitetsoppfølging i alle barnehagene.