Studietur til Helsinki– «Hva gjør de i Finland som vi ikke gjør?»

KS Konsulent arrangerte i november en studietur til Helsinki for en gruppe skoleledere fra Viken Fylkeskommune, region Sør-øst. Viken fylkeskommune satser på kvalitet. De er opptatt av forbedring og velge de rette tiltakene for elevenes og de ansattes beste. 

Rektor Synnøve Aas Gulvik på Ås videregående skole har gitt oss denne tilbakemeldingen i etterkant:

"Inspirerende skoleledertur med Viken sør-øst og KS-Konsulent. Spennende og lærerikt med skolebesøk og Designmuseet anbefales"

Helt siden Pisa-resultatene kom tidlig på 2000-tallet har Finland fått stor oppmerksomhet for sitt skolesystem og sine læringsresultater. Over 20 år senere er fortsatt Finland gjenstand for omverdens nysgjerrighet, og potensialet for å lære av Finland er fortsatt stort.

 OECD-rapporten “Investing in youth: Norway” fra 2018 viser at nesten én av fem i Norge mellom 25 og 34 år ikke har fullført videregående skole. Dette er høyere enn snittet i OECD og nesten dobbelt så mange som i Finland. Sett i lys av at vi har en fullføringsreform på trappene her i Norge så kan det være betimelig å stille seg spørsmålet: «Hva er det de gjør i Finland som vi ikke gjør?»

 

I boken «Rett blikket mot Finland» (2018) så peker den finske skoleforskeren Pasi Sahlberg på at mange av de som har besøkt Finland for å lære i for liten grad har vektlagt finsk lederkultur og betydningen av at skolen har lærende ledere som kontinuerlig forbedrer praksisen sin.

 Studieturen hadde derfor ha et todelt fokus:

  • Hva er det de gjør i finsk videregående skole som bidrar til at de har en betydelig høyre fullføring enn vi har i Norge?

  • Hva kjennetegner ledelse av videregående skole i Finland som kan inspirere til refleksjon og vurderes som grunnlag for endring av egen lederpraksis?

 Studieturen startet med et besøk hos Utbildningsstyrelsen/ Finnish National Agency for Education. Her fikk vi en presentasjon av helheten i det finske skolesystemet og en mer inngående gjennomgang av hvordan finsk videregående skole er bygd opp. På dag to gikk turen til Omnia i Espoo utenfor Helsinki. Omnia er et stort utdanningssenter som tilbyr yrkesfaglig opplæring til både elever i videregående skole og til voksne. Ettermiddagen ble brukt til litt kulturelt påfyll med omvisning på Designmuseet i Helsinki. På dag tre besøkte vi Etu-Töölö videregående skole som er et gymnas/studieforeberedne skole i Helsinki.

 En overordnet visjon for det videregående skoleløpet i Finland er “No dead ends”. Dette blir presentert både hos Utbildningstyrelsen og ute på skolene. Visjonen innebærer kort sagt at feilvalg ikke skal få noen negative konsekvenser for elevene. Det er ingen rettigheter som blir brukt opp eller dører som blir lukket med tanke på å starte på et nytt løp. Har man fullført gymnas/studieforberedende så kan man ta en yrkesfaglig utdanning etterpå.

 Videre så er utdanningsløpet svært fleksibelt og med store valgmuligheter for elevene. Skoleåret er delt opp i fem terminer og i hver termin velger elevene selv hvilke fag de ønsker å ta i form av moduler eller kurs. Elevene velger også progresjon og hastighet på skoleløpet sitt selv. De kan fullføre på to og et halvt år, men kan også bruke fire år hvis de ønsker det. Gjennom denne fleksibiliteten hvor elevene selv blir involvert og myndiggjort i forhold til sitt eget utdanningsløp.

 I en oppsummerende refleksjon trakk rektorene fra Viken blant annet frem disse læringspunktene:

  • Høy grad av fleksibilitet

  • Store valgmuligheter

  • Større myndiggjøring av elevene

  • “No dead ends” - det er alltid en vei tilbake eller videre et annet sted i utdanningsløpet

Vil du reflektere og videreutvikle kompetansen din om andre lands skolesystem, vi tilrettelegger og bistår. Ta kontakt konsulent@ks.no

InspirasjonKristine Hernes