Innovasjon og tjenestedesign

Kommuner og fylkeskommuner opplever økende kompleksitet i tjenesteleveransene. Økende grad av digitalisering og robotisering utfordrer endringstakten og dagens arbeidsprosesser, og gårsdagens kjerneoppgaver er nødvendigvis ikke morgendagens.

Er du en leder som daglig står overfor komplekse samfunnsutfordringer, og undrer på hvordan du kan utforme framtidens tjenester? Har du et ønske om å iverksette endrings- og innovasjonsprosesser preget av innbyggerinvolvering og medvirkning fra egne medarbeidere?

Hva er innovasjon?  

Innovasjon handler om å tilføye noe nytt. Det trenger ikke være nytt i sin helhet, men nytt for den enkelte arbeidsprosess. Kanskje du arbeider med forbedring av tjenesten, og at innsikt fra innbyggere fører til at et nytt element tilføyes? Da er du i ferd med å innovere.  

Hva er tjenestedesign?  

Tjenestedesign handler om å forme tjenestene slik at de møter innbyggernes behov, og samtidig skaper gode opplevelser for både innbyggere, medarbeidere og organisasjonen samlet. På samme tid skal tjenestene være effektive sett fra både innbyggerens og kommunens ståsted.  

Hvorfor anvende tjenestedesign og innovasjon?  

For å gi innbyggerne en bedre hverdag og større innflytelse over eget liv kan nøkkelen være å anvende tjenestedesign med rett innovasjonsmetode. Denne måten å jobbe på kan samtidig føre til en arbeidshverdag som oppleves mer oversiktlig.   

Vi er lidenskapelig opptatt av at våre tjenestedesign – og innovasjonsprosesser skal føre din kommune i riktig retning. Dette ved å endre, forbedre eller avvikle eksisterende arbeidsprosesser.

Fundamentet for gode innovasjonsprosesser er å starte med innsikt i innbyggernes behov gjennom aktiv involvering.  

I en undersøkelse fra 2017 blant norske bedrifter, utført av Kantar TNS og DOGA, kom det tydelig fram at satsing på tjenestedesign i et strategisk perspektiv vil gi økt lønnsomhet.   

Vi kan bistå dere 

Vi tilbyr ulike konsepter tilpasset organisasjonens behov. Det kan være at dere kun har behov for å «sparke i gang» et forbedringsprosjekt, at dere trenger et skreddersydd design fra «A til Å», eller at dere har behov for å etablere en designstrategi for hele organisasjonen. Vi skreddersyr prosessene uavhengig av omfang.  

Skjermbilde 2021-02-19 kl. 19.04.23.png