Oppvekst

- Helhet og sammenheng i barn og unges oppvekstmiljø

Vi bistår deg og din kommune på veien mot en framtid der helhet, sammenheng og medvirkning er sentralt i alle tjenester for barn og unge. Demografiske endringer fører til et behov for å organisere tjenester annerledes, og på en mer økonomisk bærekraftig måte. De kommende årene framstår samhandlingskompetanse som et sentralt utviklingsområde i offentlig sektor og for samfunnet som helhet. 

Vi har rådgivere med bred og lang erfaring fra arbeid med oppvekst i norske kommuner og fylkeskommuner. Med utgangspunkt i ditt ståsted og behov tilbyr vi tjenester og utviklingsstøtte innenfor følgende:

Samhandling og medvirkning i oppvekstfeltet

Samhandling er avgjørende for å finne de nye løsningene som kan bidra til å skape framtidens samfunnsutvikling og velferd. Hvordan skal dere jobbe sammen for å løse framtidens utfordringer?  
Barnevernsreformen utfordrer din kommune på å styrke forebyggende arbeid og tidlig innsats i hele oppvekstsektoren. Vi kan bredden i oppvekstfeltet, og har lang erfaring fra prosessarbeid som legger til rette for helhet, sammenheng og samhandling.  

Vi kan bistå med:

  • Veiledning til ledere og ledergrupper 

  • Bistand i organisasjonsutvikling som har som mål å skape samhandling, helhet og sammenheng  

  • Bistand til å gjennomføre ståstedsanalyser


Omstilling og strukturendringer

Har din kommune behov for å vurdere organisasjonen og strukturer innen oppvekstfeltet? Hvordan skal din kommune møte stadig høyere forventninger i samfunnet, og samtidig organisere tjenester på en mer økonomisk bærekraftig måte? I årene som kommer vil mange kommuner ha et behov for å vurdere eksisterende barnehage og skolestrukturer med et kritisk blikk på kvalitet i tjenestene og økonomisk bærekraft. Vi har solid erfaring i utredningsarbeid, og vektlegger at utredninger balanserer dimensjonene kostnadseffektivitet og kvalitet i tjenestene.

Vi kan bistå med:

  • Å utarbeide strukturutredninger innen barnehage, skole og videregående opplæring
  • Analysearbeid som grunnlag for veivalg og beslutninger
  • Organisasjonsutviklingsprosesser med formål å utvikle tjenester som er økonomisk bærekraftige

Kvalitetsutvikling i barnehage

Rammeplanen for barnehager gir tydelig retning og forventning til hva barnehagen skal inneholde. Vi har bred erfaring med utviklingsprosesser som realiserer disse forventningene, og benytter barnas opplevelser som grunnlag for å sikre, vurdere og utvikle ønsket kvalitet.

Vi kan bistå innenfor:

  • Metoder for kvalitetsutvikling
  • Verktøy for ledelse- og organisasjonsutvikling
  • Et kunnskapsgrunnlag som sikrer:
    • oppdatert forskning på barnehageområdet
    • forankring i gjeldende styringsdokument
    • utforsking av beste praksis i egen barnehage og egen sektor
    • beste praksis fra andre kommuner
    • metoder og verktøy som sikrer barn og foresattes medvirkning

Kvalitetsutvikling i skolen

Vi bistår med å gjennomføre skolebaserte utviklingsprosesser for å legge til rette for arbeidet med nye læreplaner. Læringsledelse, organisasjonsutvikling og involvering av elever er sentrale stikkord i dette arbeidet. Vi kan bidra med høy kompetanse innen grunnskole og videregående opplæring på områder som utvikler skoler gjennom læringsledelse, ledelsesorganisering og systemisk arbeid.

Vi kan bistå innenfor:

  • Skolen som lærende organisasjon
  • Veiledning av ledere og ledergrupper, med fokus på læringsledelse
  • Pedagogisk vandring
  • Arbeidstidsorganisering
  • Ledelsesmodeller i skolen
  • Teamutvikling
  • Utvikling av profesjonsfellesskap
  • Elevmedvirkning
  • Organisasjonskultur
  • Samhandlings- og samskapingskompetanse

Kvalitetsutvikling i SFO

Vi arbeider i flere kommuner med implementering av ny nasjonal rammeplan for SFO. Vi kan bistå med:

  • Mestringsorientert ledelse i SFO
  • Utvikling av profesjonelle læringsfelleskap
  • Utvikling av fokusområdene:
    • Lek
    • Kultur
    • Fysisk aktivitet og bevegelsesglede
    • Mat og Måltidsglede
  • Barns medvirkning
  • Individuell og kollektiv mestringstro
  • Mobilisering av medarbeiderkompetansen
  • Samhandlings- og samskapingskompetanse
  • Struktur og kultur for kvalitetsutvikling

10-FAKTOR + LK20 + Rammeplanen = sant

Hvordan jobber dere sammen for å nå intensjonen i LK20 og Rammeplanen? 10-FAKTOR er mer enn en måling, og de 10 faktorene er viktige innsatsfaktorer for å nå organisasjonens mål. Ved å se på sammenhengen mellom faktorene og utviklingsarbeid skapes kraft og retning i utviklingsarbeidet. Våre rådgivere har solid erfaring med å bruke 10-FAKTOR som et utviklingsverktøy i arbeid med rammeplanen og LK20.

Vi kan bistå med:

  • Kvalitetsutviklingsprosesser som forener arbeidet med de viktigste innsatsfaktorene og hvordan dine medarbeidere jobber for å møte intensjoner og mål i rammeplan og LK20
  • Prosesser som tar utgangspunkt i deres ståsted
  • Å gjennomføre kartlegging og analysearbeid for å finne rett utgangspunkt for utviklingsarbeidet
  • Å utvikle en Growth Mindset – kultur som en del av arbeidet med læring- og utviklingsarbeid:
    • Hva er Growth Mindset, og hvilken påvirkning kan det ha på læring, utvikling og endring?
    • Hvordan få Growth Mindset til å virke i praksis på individuelt og kollektivt nivå?
    • Hvordan ser en Growth Mindset-kultur ut, og hvordan fremme en Growth Mindset - kultur i organisasjonen?
    • Hvordan henger Growth Mindset sammen med fagfornyelsen og dybdelæring?
    • Hvordan henger Growth Mindset sammen med mestringsorientert ledelse?
    • Hvordan henger Growth Mindset sammen med vurdering for læring og læringsfremmende tilbakemeldinger?
    • Hvordan henger Growth Mindset sammen med styrkebasert ledelse?

Det politiske ansvaret

Skolenes og barnehagenes læringskapasitet kan forbedres gjennom systemisk kvalitetsarbeid fra avdeling eller klasserom til kommunestyresalen. Har dere de riktige arenaene for deling, refleksjon og samhandling innad på nivåene og mellom nivåene?

Aktiv politisk styring fremmer gode barnehager og skoler til det beste for barn og elever. De folkevalgte kan etterspørre analyser, være i dialog med administrasjonen, utvikle og vedta mål og planer, og etterspørre effekter for barn og elever.

Vi kan bistå med utvikling av aktivt eierskap gjennom kompetanseheving, systemutvikling og lederutvikling knyttet til:

  • Helhetlig system for kvalitetsutvikling (forsvarlig system)
  • Eierstrategi
  • Eier- og myndighetsrolle
  • Eiers og myndighets støtte til barnehagenes og skolenes kvalitetsarbeid
  • Lederavtaler
  • Stillas rundt lederskap
  • Lederteamutvikling
  • Coaching/veiledning

ABSOLUTT-programmet

Utviklingsprogrammet ABSOLUTT skal gi kommunene og fylkeskommunene økt forståelse og kunnskap om deres ansvar for barnehage, skole og oppvekst. Det skal også gi innsikt i hva som virker inn på barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet. 


Ledelse i koronaens tid….og tiden deretter

Ledelse og læring, ledelse av læring eller læringslederskapets mulighetsrom i annerledesåret?  Hvordan forebygge energilekkasjer og fremme synergieffekter under og etter covid-19?

Seniorrådgiverne Ingelin Burkeland og Marlen Faannessen publiserte artikkelen «Ledelse i koronaens tid…og tiden deretter…» i Skolelederen Nr. 07/2020.  For å lese artikkelen, last ned PDF.