PPT

 De senere årene har forventningene til PP-tjenesten blitt både endret og tydeliggjort gjennom både gjennom Stortingsmelding 6 «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» og forslaget til ny opplæringslov som legges frem for Stortinget sommeren 2023.

Det forventes at PP-tjenestens kompetanse kommer nærmere hverdagen i barnehage og skole. Både ansatte, foresatte, barn i barnehagen og elever i skolen skal nyte godt av en mer tilgjengelig PP-tjeneste. Samtidig presiseres det i forslaget til ny opplæringslov at PPT sin rolle og mandat skal knyttes til forebygging og tidlig innsats. Formålet med denne presiseringen er at PP-tjenesten skal bidra til at færre elever skal ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring.

Dette stiller store krav til et endringsdyktig lederskap av PP-tjenesten. Som PP-leder skal man både drive utvikling av egen organisasjon, og samtidig ivareta forventingene til tjenestens nye rolle i samhandling med barnehager, skoler og andre aktører i laget rundt barn og unge.

For å lykkes med å bistå barnehager og skoler med tidlig innsats og forebyggende arbeid er det avgjørende at PP-tjenenesten har tilstrekkelig kapasitet til dette. En forutsetning for å lykkes er at det klientbasert arbeidet i form av utredninger og sakkyndighetsarbeid er smidig og effektivt. Mange PP-tjenester opplever at saker blir stående på vent og at dette arbeidet krever mye virksomhetens ressurser.

KS Konsulent kan bistå PP-tjenesten med blant annet følgende:

·         Analyse og forbedring av saksflyt

·         Lederstøtte og lederutvikling

·         Organisasjonsutvikling skreddersydd for PP-tjenesten nye rolle og mandat

·         Samhandling med barnehage- og skoleeier

·         Kompetanseutvikling med fokus på veiledning og kvalitet i hjelpesamtaler

·         PP-tjenestens plass i oppvekstreformen